cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Articole


featured image

Cum il invatam pe copil sa manance singur?

Dr.Simona Druga
Medic psihiatru copii și adolescenți

In primul rand, stabiliti o rutina de servire a mesei: la ore fixe si intervale regulate, in fiecare zi la aceeași ora, de preferat 3 mese principale si 2 gustari. Este important ca in aceste momente sa fie prezenți și membrii familiei alaturi de copil (nu doar copilul sa fie hranit de catre un adult) astfel incat sa-i poata privi si imita pe ceilalti.
La masa, copilul va sta pe scaunul lui, la masa din bucatarie/in spațiul dedicat servirii mesei, in absenta distractorilor (TV, jucarii) si fara sa il mustrati daca mananca incet sau daca face „murdarie”. Oferiti-i copilului alimente care ii plac si care pot fi luate cu lingura sau furculita, folositi un castonas pentru a-l ajuta sa ia hrana in lingura, puneti portii mici pe farfurie iar pentru inceput, directionati-i mana.
Exprimati aprecieri verbale in timp ce mananca singur si foloseste lingura/furculita, ajutati-l sa ia mancarea cu tacamurile si laudati-i succesul, mentinand o atitudine relaxata in timpul servirii mesei. Oferiti-i mai multa atentie atunci cand mananca singur decat atunci cand nu o face (de ex. laudati orice incercare, oricat de mica, de a manca singur si ignorati-l atunci cand nu o face). Nu adresați aprecieri verbale pentru faptul ca mesteca sau mananca tot – foamea este o nevoie fiziologica, nu un comportament pentru care avem nevoie de confirmare.
Daca copilul așteapta sa fie hranit deși are deprinderea de a se autoservi in timpul mesei ii puteti transmite mesajul ca „poate nu iti este suficient de foame”, „cand esti pregatit, te pot ajuta” (tacamurile vor sta in manuta lui si dvs ii directionati mina). La final, oferiti-i fete zambitoare sau diverse stickere cu personaje preferate ca recompensa pentru fiecare masa pe care a reușit sa o finalizeze singur in intregime. Oferiți portii mici din fiecare fel (ca sa reuseasca sa termine singur si sa-l puteti recompensa).
Evitati amenintarea cu pedeapsa de orice fel si, mai ales, cea in care „mama/tata se supara si plange” – este un mod ineficient de a-i transmite copilului consecinta unui comportament si, totodata, aceasta formulare nu-l va ajuta sa inteleaga ce asteptari aveti de la el – consecintele trebuie sa fie naturale si vizibile pentru copil (puteti spune, mai degraba: „mi-ar placea ca si tu sa poti manca singur ca sa putem servi masa impreuna/sa pot manca si eu”).
Țineți cont de ritmul biologic de hranire al copilului, de preferintele lui si de abilitatea de a se hrani (nu toți copiii mananca la fel de mult, nu toți accepta la fel de repede un nou aliment). Copiii mananca mai putin atunci cand parintii sunt foarte insistenti si anxiosi si accepta mai greu alimentele noi atunci cand sunt recompensati sau fortati sa le manance.
Pe langa faptul ca trebuie sa ofere copilului o alimentatie rationala, parintele trebuie sa-i lase acestuia initiativa de a manca si sa limiteze comportamentele negative din timpul meselor, permitand, in acelasi timp, copilului sa decida cat de mult mananca.
Mediul structurat si stabilirea de limite sunt esentiale pentru acceptarea de catre copil a alimentatiei si pentru invatarea comportamentelor sociale asociate cu actul alimentatiei.



  • Articole